Wkraczanie w nowy sezon dla branży fashion oznacza wiele przygotowań, które wiążą się z planowaniem szeregu działań. Z tej okazji, w Grupie Domodi zebraliśmy wskazówki od naszych ekspertów, które mogą być pomocne przy realizacji celów na drugi kwartał 2021 roku.

 

Przygotuj kalendarz marketingowy 

Wiosną mamy dużo okazji do świętowania: Pierwszy Dzień Wiosny, Wielkanoc, Majówka, więcej uroczystości rodzinnych czy w końcu zbliżające się wakacje. Nie zapominajmy, że wiosna kończy się startem sezonowych wyprzedaży. W Grupie Domodi stworzyliśmy kalendarz akcji specjalnych, podzielony na kwartały,  w którym wyróżniliśmy ważne dla naszej branży wydarzenia – tego typu dokument traktujemy jako narzędzie, dzięki któremu z wyprzedzeniem planujemy kampanie pojawiające się w serwisach: Domodi.pl i Allani. Zrób to samo i przygotuj własną rozpiskę z istotnymi datami dla Twojego sklepu. Dzięki temu zadbasz o komunikację zgodną z aktualnymi wydarzeniami, co dodatkowo ułatwi Ci organizację topowych produktów i kategorii dla wybranych miesięcy w roku. 

Dodaj nowe produkty i zadbaj o jakość ich prezentowania 

W branży fashion sprzedaż uwarunkowana jest od sezonowości, dlatego absolutnym must have jest odświeżenie oferty produktowej. Konsumenci poszukują stylizacji kreowanych przez największe domy mody, dlatego wprowadzanie nowych kolekcji do asortymentu sklepu przyciągnie ich uwagę. Przy tworzeniu nowej oferty bardzo ważną kwestią w e-commerce jest szczegółowe przedstawienie karty produktu, im więcej informacji się tam pojawi, tym większe prawdopodobieństwo, że użytkownik zdecyduje się na dodanie rzeczy do koszyka i finalizację transakcji. W opisie karty powinny znaleźć się wszystkie atrybuty produktu takie jak: rozmiar, skład materiału, warianty kolorystyczne, dostępność, a przede wszystkim dobrej jakości zdjęcia – najlepiej paschshoty oraz stylizacje na modelce. Pamiętaj, że użytkownik nie może namacalnie zobaczyć produktu, bazuje więc na karcie produktu, która jest wizytówką każdego towaru, który mu oferujesz. 

Podążaj za trendami i analizuj dane z ubiegłych sezonów

Przygotowując się do nowego sezonu zawsze warto brać pod uwagę dane historyczne. Szczególnie teraz, kiedy obostrzenia pandemiczne oraz zmiany zachowań konsumenckich z nimi związane nie są dla nas już takim novum. Wiosna w 2020 roku była dla e-commerce nieprzewidywalna i niezwykle turbulentna, ale już rok później możemy wykorzystywać wyniesione z niej lekcje. Dlatego właśnie warto przeanalizować zachowania swoich klientów w ubiegłym roku w trakcie wiosennego lockdownu. Korzystając z FB Analytics, raportów dostępnych w Business Managerze FB, Google Trends oraz Google Analytics, bez problemu można wykonać przydatne raporty. Oprócz własnych źródeł danych historycznych, przydatne mogą okazać się także zewnętrzne raporty, które pozwalają na jeszcze lepsze zgłębienie trendów na rynku fashion oraz e-commerce zarówno w kontekście minionych sezonów, jak i tych nadchodzących. 

 

W nadchodzącym sezonie popularne staną się pudrowe kolory, a w szczególności: baby pink, żółcie, fiolety i zielenie. Motywem przewodnim wiosennych kreacji będą wszelkiego rodzaju wycięcia i dziury oraz siatki. Do łask także powracają biodrówki a’la dzwony – im szersze tym bardziej stylowe! Kolejnym wschodzącym trendem są gorsety i braletki, które w zestawieniu z oversizeowymi marynarkami czy szerokimi spodniami będą dopełniać wiosenny look. Na topie wciąż utrzymują się dresy, tym razem w postaci dopasowanych kombinezonów, z miękkich, elastycznych materiałów. Analizując modę naszym oczom rzuciły się również mini spódniczki, masywne trencze oraz kontrastowe biało-czarne stylizacje w geometryczne wzory: pasy i szachownice. 

Postaw na inspirujący kontent

W 2020 roku nastąpił znaczący wzrost liczby podmiotów działających w sferze e-commerce – szacuje się, że udział handlu internetowego w sektorze detalicznym wzrósł ponad dwukrotnie. Wiąże się z tym także wzrost intensywności działań marek w mediach społecznościowych i wyścig o atencję ich użytkowników. Dlatego istotne jest, żeby treści publikowane w social mediach przykuwały uwagę naszych obserwatorów i były dla nich wartościowe. W gąszczu rozmaitych postów i kolejnych promocji wyróżnić się można np. publikując inspirujące treści (kreatywne podejście do mody czy zachęcanie do wypróbowywania nowych trendów), zachęcając do interesujących dyskusji (dzięki czemu buduje się też społeczność wokół marki), czy stosując ciekawe zabiegi graficzne. To ostatnie rozwiązanie można wykorzystać, włączając topowe paterny i kolory sezonu do grafik stosowanych w postach – zwróci to uwagę użytkowników stęsknionych za ciepłą, słoneczną pogodą i urozmaici typowo produktowe publikacje.

Zadbaj o efektywną współpracę wizerunkową 

Jeżeli celem Twojego e-sklepu jest wzrost rozpoznawalności w kanałach online, to warto zastanowić się nad współpracą z influencerami lub popularnymi platformami e-commerce. Posiadają one liczne grono followersów i mają wysoką siłę perswazji, docierając do wyselekcjonowanej grupy odbiorców. Jeżeli interesuje Cię kolaboracja ze znanymi osobami, przygotuj dla nich kilka zestawów produktowych, mogą okazać się motorem napędowym Twojego biznesu. Jeżeli natomiast interesuje Cię korzystanie z usług zewnętrznych serwisów, będziesz mieć okazję przetestować dostępne formaty reklamowe i sprawdzić, które przynoszą najlepsze dla Ciebie efekty. Platformy e-commerce mają jeszcze jeden dodatkowy atut, podejmując z nimi współpracę możesz liczyć na wsparcie ekspertów, którzy pomogą Ci w realizacji wyznaczonych celów. Pamiętaj, że sukcesywne rozwijanie dodatkowych kanałów w sieci będzie miało impakt w budowaniu pozycji Twojej marki. 

Personalizuj i automatyzuj procesy

O swoich subskrybentów warto zadbać już od samego początku, ustawiając automatyczną kampanię powitalną. Powiedzmy w niej o sobie więcej i spróbujmy dowiedzieć się, jakich treści oczekuje użytkownik – a następnie kreujmy spersonalizowane komunikaty zgodne z obowiązującymi trendami. Nawet drobne elementy customizacji, jak np. wykorzystanie imienia, użycie rozmiaru, którego wcześniej szukał użytkownik czy zaproponowanie mu produktów podobnych do ostatnio oglądanych znacznie zwiększają skuteczność e-mail marketingu. Dodatkowo dajemy klientowi poczucie, że traktujemy go indywidualnie, przez co zwiększamy szansę na kolejne zakupy. 

Ostatnie – ale na pewno nie najmniej ważne – ratowanie porzuconych koszyków. To jedna z podstawowych kampanii automatycznych w e-commerce. Jeśli jeszcze takiej nie masz, niech jej konfiguracja będzie wiosennym TO DO.