Link building, czyli pozyskiwanie linków, to jeden z najważniejszych elementów SEO, który pozytywnie wpływa na widoczność strony internetowej w wyszukiwarce. Skąd pozyskać odnośniki do sklepu internetowego, żeby podnieść jego pozycję i zwiększyć ruch organiczny? Jak prowadzić skuteczny link building, który przełoży się na lepszą sprzedaż?

 

Link building – krótka definicja, czyli czym jest pozyskiwanie linków w seo

Link building, zwany inaczej pozyskiwaniem linków, to działania mające na celu zdobycie lub przyciągnięcie do strony internetowej jak największej ilości wartościowych odnośników z innych witryn w sieci. W uproszczeniu: każdy link, który znajduje się na zewnętrznej domenie i prowadzi do Twojego sklepu internetowego, przekazuje mu trochę wirtualnej mocy, pozytywnie wpływa na jego autorytet, poprawia pozycje w wyszukiwarce i tym samym zwiększa skalę ruchu organicznego na Twojej stronie.

Link, odnośnik, odsyłacze html, hiperłącza – to musisz wiedzieć

Link (inaczej odnośnik, odsyłacz html lub hiperłącze) to element strony, który po kliknięciu przenosi użytkownika w inne miejsce – wewnątrz tej samej domeny lub poza nią. Odnośniki mogą występować w różnej formie: jako klikalny tekst, zdjęcie, baner czy video. Linki uwzględnia się w kodzie HTML i buduje według określonego schematu:

<a href=”https://domodi.pl”>Platforma modowa Domodi</a>

Pierwsza część to adres URL, na który po kliknięciu zostanie przekierowany użytkownik. Druga to anchor, który podpowiada, co kryje się pod odnośnikiem.

Warto pamiętać, że linki to podstawowe narzędzie do poruszania się po Internecie – nie tylko  dla użytkowników, ale i google botów, które za ich pomocą przemieszczają się po sieci, skanują strony i ustalają ich kolejność w wyszukiwarce. 

 

Czym jest anchor text?

Anchor text, zwany również zakotwiczeniem lub treścią linka, to opis hiperłącza, który wyświetla się na stronie w formie klikalnego tekstu. Znajduje się w kodzie HTML pomiędzy znacznikami <a> oraz </a>. Umieszczamy go po adresie URL, na który odnośnik ma kierować. 

Anchor ma znaczenie w kontekście pozycjonowania strony, ponieważ sugeruje użytkownikom i robotom wyszukiwarek, jaka jest tematyka witryny, na którą kieruje dany link. Im lepsze połączenie anchora ze stroną docelową za pomocą właściwych fraz kluczowych, tym wyraźniejszy jest sygnał dla Google, na jakie zapytanie dana strona powinna się wyświetlać w wynikach wyszukiwania. Dlatego jeśli prowadzisz sklep internetowy z określonym asortymentem, np. obuwiem sportowym, postaraj się, by anchory w linkach prowadzących do Twojej witryny nawiązywały do jej zawartości. 

Możemy rozróżnić kilka rodzajów anchorów:

  • anchor w formie adresu URL – wygląda tak samo jak adres strony, na którą przenosi link,

np: https://domodi.pl/odziez/odziez-damska/sukienki/sukienki-na-wesele

 

W kodzie HTML wyglądałby następująco:

<a href=”https://domodi.pl/odziez/odziez-damska/sukienki/sukienki-na-wesele”>https://domodi.pl/odziez/odziez-damska/sukienki/sukienki-na-wesele</a>

  • anchor brandowy – prezentuje nazwę marki, do której należy witryna, np. Domodi – to anchor przydatny w kontekście budowania rozpoznawalności i świadomości brandu – użytkownik poznaje jej nazwę, zanim jeszcze kliknie w odnośnik
  • anchor ściśle dopasowany, inaczej znany jako exact match – to anchor, który idealnie odzwierciedla frazę kluczową, na którą chcemy pozycjonować daną stronę, np. sukienki na wesele
  • anchor częściowo dopasowany – zawiera frazę kluczową, ale jest nieco dłuższy, np. najmodniejsze sukienki na wesele w jednym miejscu
  • anchor generyczny – to anchor w formie wyrażenia call to action, zachęcającego użytkownika do kliknięcia; często stosowany w postaci słów: “kliknij tutaj”, “sprawdź”, “zobacz więcej”, np. Kliknij tutaj, żeby obejrzeć najmodniejsze sukienki na wesele w tym sezonie.

Czasami link występuje w formie grafiki, np. zdjęcia lub klikalnego baneru. Wtedy rolę anchor textu odgrywa atrybut ALT. Roboty Google nie potrafią jeszcze idealnie interpretować zdjęć, dlatego atrybut ten pomaga im zrozumieć, co przedstawia dana grafika i jakie jest jej powiązanie ze stroną docelową. Atrybut ALT jest kluczowy w kontekście optymalizowania obrazów. Pozwala m.in. na pozyskanie ruchu organicznego z image search, czyli wyszukiwarki grafiki. 

Jakich anchorów najlepiej używać? Wśród specjalistów SEO istnieje przekonanie, że anchory exact match działają najlepiej – pozycjonują stronę na konkretną frazę kluczową i działają najszybciej. Jednak jest to dość nachalne, sztuczne działanie, na które Google może patrzeć nieprzychylnie. Dlatego najrozsądniej i najbezpieczniej jest dywersyfikować linki – pozyskiwać odnośniki z różnymi zakotwiczeniami, nie trzymając się ściśle określonego schematu. Anchory powinny być przyjazne zarówno dla botów, jak i – a nawet przede wszystkim – użytkowników. Nie mogą być zbyt długie, przeoptymalizowane czy totalnie przypadkowe. Powinny być zastosowane logicznie względem otoczenia, w którym się znalazły. 

 

Jakie są rodzaje linków?

Linki możemy podzielić na trzy rodzaje: wewnętrzne, zewnętrzne (wychodzące) i przychodzące. Ostatnie mają największe znaczenie w kontekście link buildingu. Czym się od siebie różnią?

  • linki wewnętrzne to te znajdujące się w obrębie jednej domeny. To wszystkie odnośniki, dzięki którym użytkownik i roboty wyszukiwarek przemieszczają się między wszystkimi podstronami wewnątrz Twojego sklepu internetowego. Linki mogą prowadzić ze strony głównej do kategorii produktowych, do konkretnych produktów lub artykułów na blogu – i na odwrót. Ich mądre stosowanie to kolejny, ważny element SEO układanki – wewnętrzne odsyłacze wskazują crawlerom, które adresy URL na stronie są najważniejsze, budują też tematykę całej witryny i w efekcie pomagają osiągać wyższe pozycje w wyszukiwarce;
  • linki zewnętrzne (wychodzące) to odnośniki, które kierują użytkowników i roboty wyszukiwarek poza Twoją domenę, np. gdy linkujesz do strony partnera, z którym współpracujesz lub odsyłasz do zewnętrznego źródła informacji (np. Wikipedii) w artykule na blogu; 
  • linki przychodzące (backlinki lub linki zwrotne) – to wszystkie odnośniki, które prowadzą do Twojego sklepu internetowego ze stron internetowych, na których się znajdują. Każdy z tych linków oddaje Twojej witrynie odrobinę “paliwa”, które zwiększa Twój autorytet w oczach Google’a i przy przemyślanym, długotrwałym działaniu, poprawia Twoje pozycje w wyszukiwarce. Backlinki możemy dodatkowo podzielić na dwie grupy:
    • naturalne – w momencie, gdy odnośniki do Twojego sklepu internetowego pojawiają się w sieci bez Twojej inicjatywy, np. kiedy użytkownicy chętnie linkują do Twoich produktów lub wysokiej jakości contentu
    • nienaturalne – to te, które pojawiają się w Internecie w ramach zamierzonego link buildingu, np. w artykułach sponsorowanych 

Co to są atrybuty linków i jakie są ich rodzaje?

Istnieje kilka atrybutów, którymi oznacza się linki wychodzące z witryny, żeby dać robotom Google’a nieco więcej informacji na ich temat. Do niedawna specjaliści SEO skupiali się przede wszystkim na dwóch: rel=dofollow i rel=nofollow. Pierwszy działał jak polecenie dla crawlerów, by podążyły za danym linkiem i potraktowały go jako jasny drogowskaz do strony docelowej. W kontekście pozycjonowania linki z tym atrybutem są uważane za najbardziej wartościowe – przekazują moc jednej witryny do drugiej i pomagają poprawić jej pozycje w wyszukiwarce. Linki nofollow były traktowane jako znak STOP dla google botów – nie przekazywały żadnej wartości i nie zachęcały ich do podążania za nimi. Od marca 2020 roku nieco zmieniło się traktowanie atrybutu nofollow – ma działać jako “wskazówka” dla robotów wyszukiwarki, ale nie ma jednoznacznej informacji, jak jego działanie przekłada się na pozycje w kontekście link buildingu. 

Poza opisanymi wyżej atrybutami z końcem 2019 Google wprowadził dwa nowe: rel=sponsored dla linków pozyskanych płatnie oraz rel=ugc oznaczający linki dodawane w contencie tworzonym przez użytkowników (np. w postach na forach internetowych). Póki co w Polsce webmasterzy niechętnie z nich korzystają.

 

Link building dla sklepu internetowego – dlaczego warto pozyskiwać backlinki?

Wysokie pozycje w wyszukiwarce buduje się zarówno poprzez SEO on-site (w obrębie strony internetowej) jak i off-site, czyli poza nią. Jeszcze kilka lat temu wystarczyłoby masowe kupienie linków z niepewnych źródeł, żeby w szybkim tempie podnieść widoczność strony; dziś sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Google na bieżąco udoskonala swój algorytm i pracuje nad tym, by wyświetlać Internautom wartościowe, wiarygodne i najlepiej dopasowane do ich zapytań treści. Obecnie zautomatyzowane, jednorazowe działania nie przyniosą takich skutków, co długofalowe budowanie silnej marki. Rozpoznawalny, godny zaufania brand daje najwięcej punktów w walce o pozyskanie wartościowego ruchu, a co za tym idzie – klientów, którzy będą kupować Twoje produkty. Na jakie efekty możesz liczyć, prowadząc przemyślany link building? 

 

Wzrost ruchu organicznego

Bezpośrednim działaniem linków, które pozyskasz do swojego sklepu internetowego, będzie wzrost widoczności Twojej strony w wyszukiwarce. Pamiętaj, że możesz pozycjonować się na wiele fraz związanych z Twoją branżą. Pozyskując linki do konkretnych kategorii produktowych, produktów lub artykułów możesz przeskoczyć na wyższe pozycje i zdobyć użytkowników szukających asortymentu, który posiadasz.

 

Większa sprzedaż 

Wyższe pozycje to większy ruch, a większy ruch wróży wyższą sprzedaż. Im więcej zainteresowanych Twoimi produktami użytkowników przyciągniesz, tym większe szanse na sfinalizowanie transakcji i zysk dla Ciebie.

 

Większa rozpoznawalność

Pozyskując linki z przeróżnych stron w Internecie, zwiększasz swój zasięg – każdy odnośnik umieszczony w artykule, na blogu czy forum to dodatkowe miejsce, w którym użytkownik może trafić na Twoją markę. Tym samym budujesz rozpoznawalność i świadomość brandu wśród Internautów.

 

Wyższy autorytet

Jeśli inne strony odsyłają użytkowników i roboty wyszukiwarki do Twojego sklepu, to znaczy, że rekomendują Twoją stronę i traktują Cię jak pewnego rodzaju autorytet w branży, w której działasz. Im wyższy autorytet, rozpoznawalność i widoczność strony, która umieściła odnośnik do Twojej witryny, tym lepiej. Jeden link ze strony odwiedzanej przez kilkaset tysięcy osób miesięcznie jest wart dużo więcej niż kilka linków z witryn, na które nikt nie wchodzi.

 

Dodatkowy ruch

Pozyskując link ze strony, na której codziennie pojawia się duże grono użytkowników, zwiększasz szansę na to, że ktoś kliknie w odsyłacz i znajdzie się na Twoim sklepie internetowym. Linki nie tylko pozytywnie wpływają na ruch organiczny, ale same w sobie mogą stanowić kolejny kanał pozyskiwania użytkowników.

 

Skuteczny link building – czyli jaki?

Zanim rozpoczniesz link building dla swojego sklepu internetowego, zapoznaj się z kilkoma podstawowymi zasadami, które poprowadzą Cię w dobrym kierunku.

 

Jakość ważniejsza niż ilość

Możesz pozyskać mnóstwo odnośników, ale jeśli nie będą pochodzić z wartościowych stron internetowych, nie zapewnią Ci pożądanych efektów. Co to znaczy, że strona jest wartościowa?

  • ma dobry stosunek linków przychodzących do linków wychodzących – idealna sytuacja to ta, w której do strony będącej źródłem linka odsyła sporo domen, ale ona sama nie linkuje na zewnątrz zbyt często,
  • ma dobrą widoczność w wyszukiwarce – to znaczy, że Google ją docenia i uznaje za przydatną dla użytkowników,
  • ma realny ruch – regularnie odwiedzają ją użytkownicy i stale przyciąga nowych, 
  • jest aktywnie prowadzona, content na niej jest na bieżąco uaktualniany,
  • jest przyjazna i funkcjonalna dla użytkowników.

Warto zwrócić uwagę na te kwestie, zanim podejmiesz próbę pozyskania linka z wybranej strony do swojego sklepu internetowego.

 

Konkurencja nie śpi

Pamiętaj, że Twoi konkurenci też mogą prowadzić link building – korzystaj z tego! Monitoruj ich poczynania za pomocą różnych narzędzi, żeby wiedzieć, skąd i w jaki sposób pozyskują odnośniki do swoich stron internetowych. Przeanalizuj ich profile linków, sprawdź, jakie jakościowe strony do nich odsyłają i postaraj się wzbogacić o nie swój zbiór backlinków. 

 

Liczy się różnorodność

Postaraj się utrzymać naturalność swojego profilu linkowego. Pozyskuj odnośniki z różnych źródeł, stosuj różne anchory, zdobywaj linki z różnymi atrybutami i pozostaw trochę miejsca przypadkowi. Link building to obszar, który nie lubi sztywnych schematów działania, dlatego stosuj zróżnicowane techniki i sposoby. 

 

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Profil linków buduje się przez cały okres istnienia domeny. Działaj spokojnie, z długofalową strategią – nie kupuj masowo ogromu odnośników, bo możesz odnieść przeciwny efekt do zamierzonego. Pamiętaj, że najważniejszą kwestią jest budowanie silnego, rozpoznawalnego brandu. Pozyskuj linki z jakościowych stron, które będą Ci w tym pomagać, stopniowo zwiększając autorytet Twojej domeny w Internecie. 

 

Skąd mogę pozyskać odnośniki do swojego sklepu internetowego?

Prowadząc swój sklep internetowy, możesz zdobywać backlinki z różnych źródeł. Oto kilka najpopularniejszych sposobów:

  • artykuły sponsorowane – możesz kupić artykuł na stronach, które oferują taką formę reklamy, i umieścić w nim odnośnik do swojego sklepu internetowego. Zaletą tej metody jest pełna kontrola nad treścią, w otoczeniu której znajdzie się Twój link – w większości przypadków to Ty jesteś odpowiedzialny za przygotowanie materiału, więc masz wpływ na jego zawartość – im lepiej tekst będzie zoptymalizowany, wartościowy i powiązany tematycznie z Twoim biznesem, tym silniejszy będzie wpływ umieszczonego w nim odsyłacza. Wadą artykułów sponsorowanych może być m.in. ich cena – w przypadku popularnych stron z dużym ruchem, musisz liczyć się z kwotą rzędu kilku tysięcy złotych;
  • blogi – tutaj możesz działać dwutorowo: za pomocą komentarzy i współpracy z influencerami. Niektóre blogi umożliwiają umieszczanie linków w komentarzach pod postami. Możesz też nawiązać barterową lub płatną współpracę z osobą prowadzącą daną stronę, np. poprosić o recenzję Twoich produktów; 
  • katalogi stron www – to miejsca, w których możesz stworzyć internetową wizytówkę swojego biznesu – oczywiście z odsyłaczem do Twojego sklepu internetowego;
  • fora internetowe – bądź aktywny na forach i w wątkach tematycznie powiązanych z Twoją stroną i ofertą produktową. Polecaj swoje produkty tam, gdzie użytkownicy rzeczywiście mogą szukać rad i opinii;
  • strony partnerów – każda współpraca z zewnętrznym partnerem to dla Ciebie szansa na pozyskanie linka. Weź pod uwagę agencje, organizatorów wydarzeń lub inicjatyw, które wspierasz, narzędzia, z których korzystasz – przeanalizuj wszystkie swoje współprace i zastanów się nad możliwościami, które dają w kontekście link buildingu; 
  • relacje z mediami – buduj relacje z dziennikarzami, redakcjami i influencerami działającymi w branży, którą się zajmujesz. Przesyłaj im informacje o wprowadzonych przez Ciebie innowacjach, nowościach w ofercie produktowej, ciekawych inicjatywach, które organizujesz lub przygotowuj treści, którymi chętnie będą chcieli się podzielić. Regularna wysyłka informacji prasowych może zaowocować wartościowymi odnośnikami do Twojego sklepu internetowego; 
  • wzmianki – monitoruj wzmianki pojawiające się w sieci o twoim sklepie internetowym. Po pierwsze: będziesz na bieżąco z tym, co mówią o nim użytkownicy w mediach społecznościowych, po drugie: szybko wychwycisz sytuację, w której ktoś napisze o Tobie w artykule i będziesz mógł poprosić o podlinkowanie wzmianki.

Wykorzystuj każdą szansę na zdobycie linka – czasami wystarczy o niego poprosić. Buduj relacje ze swoimi partnerami, twórz wartościowy content, dbaj o swoją ofertę produktową, skup się na budowaniu silnego brandu i uwzględnij link building w swoich działaniach SEO, a na efekty nie będziesz musiał długo czekać.