Okres pandemii to czas największej dynamiki rozwoju handlu elektronicznego. Zastanawiasz się, jak założyć sklep internetowy, i chcesz spróbować swoich sił w e-commerce, ale nie wiesz, jak zacząć? Przeczytaj nasz poradnik, w którym podpowiadamy, jak z sukcesem rozpocząć sprzedaż w internecie.

 

 

Jak założyć sklep internetowy? Aspekty prawne

Decyzja o prowadzeniu e-sklepu podjęta. Zanim jednak rozpoczniesz swoją przygodę z biznesem w sieci, musisz dopełnić formalności, które umożliwią Ci legalny start. Założenie sklepu internetowego wiąże się z koniecznością zarejestrowania działalności gospodarczej, a co za tym idzie – również z obowiązkiem comiesięcznego odprowadzania składek do ZUS. Do wyboru masz dwie formy prowadzenia działalności: jednoosobową działalność gospodarczą lub spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. 

Założenie jednoosobowej działalności nic nie kosztuje i jest stosunkowo proste. Jeśli posiadasz profil zaufany umożliwiający załatwianie spraw urzędowych online, zrobisz to nawet bez wychodzenia z domu. Możesz również osobiście udać się do urzędu miasta lub gminy i tam złożyć wniosek CEIDG-1. Rejestracja spółki z o.o. w KRS wymaga uiszczenia opłaty sądowej, złożenia odpowiednich formularzy oraz załączenia dokumentów będących podstawą wniosku. 

Innym rozwiązaniem prawnym, które zachęca młodych przedsiębiorców zwolnieniem z opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, a więc także niskimi kosztami początkowymi, jest działalność nierejestrowana. Warunkiem prowadzenia biznesu na zasadach działalności nierejestrowanej jest jednak osiąganie przychodu, który nie przekracza 50% minimalnego wynagrodzenia brutto. Jest to dobry sposób na przetestowanie swojego pomysłu na sklep internetowy bez ponoszenia wysokich kosztów i podejmowania ryzykownych inwestycji. 

 

O czym jeszcze musisz wiedzieć przed otwarciem sklepu internetowego? Pamiętaj, że w dokumentach niezbędnych do założenia firmy musi znaleźć się informacja o rodzaju działalności, czyli odpowiedni kod PKD. Czeka Cię jeszcze wybór form opodatkowania (skala podatkowa, podatek liniowy lub ryczałt), decyzja o rejestracji VAT (ze zwolnienia z VAT możesz skorzystać ze względu na limit sprzedaży, jednak wiąże się z tym również ograniczenie przychodu) oraz posiadaniu kasy fiskalnej. Zwolnienie z obowiązku posiadania kasy fiskalnej przysługuje jedynie sklepom internetowym spełniającym trzy poniższe warunki: prowadzącym sprzedaż wysyłkową, otrzymującym całość zapłaty za sprzedany towar na konto bankowe (co wyklucza dokonywanie transakcji gotówkowych) oraz sprzedającym towary objęte możliwością sprzedaży bez kasy fiskalnej. 

 

Sklep internetowy – jak zacząć? Wybór platformy e-commerce

Założenie sklepu internetowego to nie tylko koszty wynikające z rejestracji i późniejszego prowadzenia działalności, ale również te związane z wyborem platformy e-commerce. Jest to jedna z najważniejszych inwestycji, warto więc dokładnie przeanalizować wszystkie wady i zalety danego systemu. Na rynku dostępne są zarówno opcje darmowe, jak i płatne. Możesz zdecydować się na jedno z trzech rozwiązań: platformę SaaS, oprogramowanie typu Open Source lub dedykowany (w pełni lub częściowo) sklep internetowy. Czym się od siebie różnią i jakie są ich możliwości? 

 

  1. Platformy SaaS: popularne wśród osób, które chcą mieć zapewniony komfort użytkowania sklepu, cenią gotowe rozwiązania i nie chcą przejmować się aktualizacją oprogramowania, serwerem czy kwestiami technicznymi – obowiązek ten przejmuje usługodawca. Rozliczenie odbywa się w formie miesięcznego lub rocznego abonamentu. Jak założyć swój sklep oparty na rozwiązaniu chmurowym? Samo zakładanie sklepu trwa kilka minut, a dostęp do panelu administratora otrzymywany jest od razu. Dzięki temu wdrożenie przebiega sprawnie i szybko. Wybierając tego rodzaju platformę, możesz skorzystać z pomocy doradcy ds. e-commerce, który pomoże Ci w przygotowaniu sklepu. W Polsce najbardziej rozpoznawalne są Shoper, Sky-Shop czy Shopify. Właściwie każdy oferuje 14-dniową wersję próbną.

 

  1. Open Source: jeśli zastanawiasz się, jak założyć sklep internetowy za darmo, platformy typu Open Source mogą Cię zainteresować. To ogólnodostępne silniki sklepów e-commerce takie jak PrestaShop czy Magento. Sama platforma jest darmowa, jedyny koszt, jaki musisz ponieść, to koszt hostingu. Są to rozwiązania, które wymagają pewnej wiedzy technicznej, wiele wtyczek uzupełniających podstawowe funkcje w silniku jest darmowych, niektóre są jednak dostępne jedynie w opcji płatnej. 

 

  1. Dedykowany sklep internetowy: jest to z pewnością najbardziej czasochłonna i kapitałochłonna opcja. Mimo wad, takich jak wysokie koszty wdrożenia i utrzymania, jest to jedno z najlepiej dopasowanych rozwiązań. Decydując się na dedykowany sklep internetowy, musisz nastawić się na stałą współpracę z firmą, która będzie czuwać nad kondycją sklepu.

 

 

Tworzenie sklepu internetowego: jaki projekt strony wybrać?

Mając za sobą niezbędne formalności pozwalające na uruchomienie biznesu oraz kluczowy dla całego przedsięwzięcia wybór platformy, możesz zająć się tworzeniem swojego sklepu internetowego. Oprawa wizualna musi być zaprojektowana w taki sposób, by sklep przyciągał klientów i trafiał w gusta Twojej grupy docelowej. Przemyślana i odpowiednio dobrana kolorystyka, wysokiej jakości zdjęcia produktów, dobrze zaplanowane menu i łatwy dostęp do poszczególnych kategorii pozwolą Ci zwiększyć sprzedaż i zyskać wiarygodność w oczach użytkowników. Pamiętaj o tym, że Twój sklep musi prezentować się dobrze również na urządzeniach mobilnych. Ważne, by wybrane rozwiązania były w pełni responsywne i umożliwiały intuicyjną nawigację w panelu zakupowym. Klient powinien móc bez problemu skorzystać z filtrów, wyszukiwarki produktów czy edycji koszyka. 

Jak zrobić sklep internetowy, jeśli oparty jest na gotowej platformie e-commerce? W większości przypadków, w opcji darmowej możesz skorzystać z kreatora szablonu sklepu, który umożliwia modyfikowanie dostępnych szablonów według potrzeb i preferencji. Choć modyfikacje te nie są nieograniczone, pozwalają na stworzenie funkcjonalnej i estetycznej szaty graficznej bez konieczności zlecania dodatkowych prac grafikowi. Nawet, jeśli pracujesz na gotowych modułach, masz możliwość ustawiania ich w taki sposób, by informacje o promocjach, najpopularniejsze produkty czy promowane kategorie znalazły się w widocznym miejscu. 

 

 

Własny sklep internetowy: jakie metody płatności są najkorzystniejsze?

Zakładając sklep internetowy, stoisz również przed wyborem metod płatności, które udostępnisz swoim klientom. Tutaj zasada jest prosta: im więcej możliwości, tym lepiej. Jakie opcje będą zatem najkorzystniejsze, zarówno dla użytkownika odwiedzającego sklep, jak i dla Ciebie jako sprzedawcy? Rozwiązań jest kilka:

 – przelew na konto bankowe,

 – bramki płatności umożliwiające szybkie przelewy i płatności międzynarodowe (na polskim rynku jest ich wiele, to m.in: PayU, Dotpay, Tpay czy Sky-Pay udostępniane przez platformę Sky-Shop);

 – płatność za pobraniem,

 – płatność kartą,

 – płatność gotówką realizowana np. w punkcie odbioru (pamiętaj, że wówczas podlegasz obowiązkowi posiadania kasy fiskalnej). 

 

Pamiętaj o tym, że transakcje dokonywane w Twoim sklepie internetowym muszą być bezpieczne. To jeden z warunków, które musisz spełnić, jeśli chcesz zdobyć zaufanie klientów. Konieczne jest więc zainstalowanie Certyfikatu SSL (Secure Sockets Layer), który stanowi jedną z podstawowych metod zabezpieczania płatności. Jest to protokół sieciowy umożliwiający zachowanie poufności danych. Dzięki Certyfikatowi SSL Ty i Twoi klienci zyskujecie pewność, że wrażliwe dane takie jak hasło do logowania czy numer karty płatniczej nie zostaną przechwycone przez osoby trzecie. 

 

Otwieranie sklepu internetowego: wybór sposobów dostawy 

Kolejnym punktem jest wybór sposobów dostawy. W odpowiedzi na pytanie, jak założyć sklep internetowy krok po kroku, nie sposób pominąć także kwestii wysyłki produktów z e-sklepu. Z pewnością warto nawiązać współpracę z firmami wysyłkowymi takimi jak Poczta Polska czy firmy kurierskie oferujące dostawę prosto do domu lub do pracy, a także udostępnić kupującym możliwość odbioru przesyłki w Paczkomacie. Inne popularne formy dostawy towaru to:

 – Paczka w RUCHu (odbiór w jednym z kiosków RUCHu),

 – Click&Collect (odbiór zakupów w jednym z oddziałów sklepu),

 – Same Day Delivery (dostawa tego samego dnia),

 – odbiór w siedzibie firmy,

 – darmowa dostawa,

 – transfer ze strony (w przypadku sprzedaży e-booków). 

W przypadku wysyłki towaru również warto udostępnić klientom kilka możliwości dopasowanych do różnorodnych potrzeb. Niektórzy wolą zaoszczędzić na przesyłce, innym zależy na czasie, jeszcze inni wolą dorzucić do koszyka dodatkowe produkty i zyskać darmową dostawę. Większa elastyczność sprzedającego to więcej zamówień!

 

Zakładanie sklepu internetowego: regulamin i polityka prywatności

Jeśli chcesz dowiedzieć się wszystkiego o tym, jak otworzyć swój pierwszy sklep internetowy, musisz mieć świadomość, że kwestie prawne nie kończą się na etapie zakładania działalności. Formalno-prawne aspekty funkcjonowania sklepu zawarte są w dokumentach takich jak regulamin sklepu internetowego i polityka prywatności. Jako właściciel e-sklepu masz obowiązek zamieszczenia ich na swojej stronie do wglądu klientów. Treść obu dokumentów możesz zamówić u prawnika lub przygotować ją samodzielnie, bazując na gotowych wzorach zakupionych np. u radcy prawnego.

Regulamin sklepu internetowego to zbiór zasad przedstawiających sposób dokonywania transakcji oraz informacji o prawach kupującego. Ważne, aby napisany był w jasny, zrozumiały i przystępny dla odbiorcy sposób, niebudzący żadnych wątpliwości i niepozostawiający niedomówień. Regulamin powinien zawierać: opis oferty sklepu (w tym charakterystykę produktów), omówienie sposobów płatności, sposobów i kosztów dostawy, informację o warunkach zawarcia umowy kupna-sprzedaży, w tym zapis o możliwości jej wypowiedzenia oraz dokonania zwrotu lub reklamacji, oraz informację o ochronie danych osobowych klienta.

Konieczność zamieszczenia na stronie sklepu internetowego polityki prywatności wynika m.in. z rozporządzenia RODO oraz ustawy o ochronie danych osobowych. Obowiązek ten dotyczy nie tylko e-sklepów, ale także osób prowadzących serwisy lub blogi, w których dostępna jest chociażby możliwość komentowania czy zapis na newsletter. Polityka prywatności musi informować klienta, kto jest administratorem danych osobowych, oraz w jakim celu dane te są gromadzone. Ponadto musi zawierać informację o plikach cookies, celu ich stosowania oraz sposobach na zablokowanie ich na urządzeniu, z którego korzysta użytkownik. 

 

Jak założyć skuteczny i dochodowy sklep internetowy – porady marketingowe na start

Samo założenie sklepu internetowego oraz zapełnienie wirtualnych półek towarem to dopiero kropla w morzu działań niezbędnych do osiągnięcia sukcesu. Chcesz wiedzieć, jak założyć skuteczny i dochodowy sklep internetowy? Pamiętaj, że po uruchomieniu sprzedaży musisz dbać o widoczność i podjąć działania mające na celu promocję Twojego biznesu. Skuteczne działania SEO, kampanie reklamowe w social mediach oraz Google Ads pozwolą Ci dotrzeć do nowych klientów i zwiększyć rozpoznawalność marki, co z pewnością zaowocuje wzrostem sesji na stronie sklepu i zwiększeniem przychodów. 

Działania marketingowe możesz prowadzić na własną rękę, co w początkowej fazie prowadzenia biznesu może być bardzo czasochłonne, lub zlecić je agencji, która zajmie się zarówno prowadzeniem profili w mediach społecznościowych, jak i płatną reklamą, optymalizacją strony sklepu, czy prowadzeniem bloga. Pamiętaj jednak, że to Ty jesteś ekspertem w obranej przez siebie dziedzinie. Jeśli szukasz sposobu na to, jak założyć sklep internetowy ze zdrową żywnością, kosmetykami eko lub odzieżą, wykorzystaj całą wiedzę, którą udało Ci się zgromadzić. Pasjonujesz się zdrowym trybem życia, wiesz wszystko o potrzebach alergików lub rodziców małych dzieci? Twoje doświadczenia będą na wagę złota. Skorzystaj z nich, prowadząc komunikację z klientami lub przygotowując specjalne oferty. Powodzenia!