E-commerce, wbrew dość częstemu i błędnemu przekonaniu, nie ogranicza się wyłącznie do sklepów internetowych. Aby przybliżyć ci tajniki branży, przygotowaliśmy słownik podstawowych pojęć związanych ze światem e-commerce. Co to jest dropshipping? Na czym polega omnichannel? Sprawdź definicje tych i innych haseł!

E-commerce: co to znaczy?

Zacznijmy od e-commerce. Co to jest? To po prostu handel elektroniczny. Pod tym stwierdzeniem kryje się jednak o wiele więcej niż tylko popularne sklepy internetowe. E-handel obejmuje wszystkie działania związane z procesem zawierania transakcji nie tylko online, ale także w aplikacjach. W skład e-commerce wchodzą również serwisy ogłoszeniowe, portale aukcyjne, bankowość elektroniczna czy zakłady bukmacherskie działające w internecie.

E-commerce na zawsze zmieniło sposób dokonywania transakcji handlowych i stało się ważnym elementem strategii marketingowej wielu firm. Przedsiębiorstwa chętnie wykorzystują handel elektroniczny do dotarcia do potencjalnych klientów (indywidualnych i firmowych), ponieważ pozwala on zminimalizować koszty i zwiększyć wydajność systemu logistycznego, jednocześnie zapewniając interaktywność, elastyczność i praktycznie nieograniczone możliwości.

E-commerce dzieli się na handel B2C, B2B i C2C. Co to oznacza?

  • B2B (business to business) – transakcje biznesowe między dwoma podmiotami gospodarczymi.
  • B2C (business to customer) – sprzedaż internetowa, w której firma jest sprzedawcą, a klient indywidualny użytkownikiem końcowym.
  • C2B (customer to customer) – handel pomiędzy osobami prywatnymi, np. za pośrednictwem serwisu aukcyjnego.

Marketplace: co to jest?

Marketplace to dodatkowy kanał sprzedaży, w którym klienci mogą przeglądać oferty wielu sprzedawców jednocześnie. Najprościej mówiąc – na platformie są zgromadzone tysiące produktów z różnych sklepów internetowych, co zapewnia konsumentom wygodę zakupów i pozwala wybierać spośród zróżnicowanych propozycji, przyspieszając i ułatwiając znalezienie interesującego ich artykułu. Gdy już go wybiorą, transakcja jest finalizowana u konkretnego dostawcy, a nie za pośrednictwem platformy. Przykładem marketplace są serwisy Domodi i Allani.

Omnichannel: na czym polega? 

Omnichannel to kolejne pojęcie ze słownika e-commerce, które warto znać. Co to jest? To strategia polegająca na połączeniu ze sobą kanału sprzedaży z kanałem komunikacji. Wielokanałowe i zintegrowane działania sprawiają, że granica między zakupami offline i online się zaciera. Ich podstawą jest wdrożenie odpowiednich rozwiązań logistycznych, technologicznych czy biznesowych, które pozwalają na sprawną współpracę punktów sprzedaży stacjonarnej i internetowej. Cel jest jeden – zdobycie klienta i zwiększenie wygody zakupów. Doskonałym przykładem strategii omnichannel jest możliwość zwrotu zamówienia internetowego w sklepie stacjonarnym.

Dropshipping: co to takiego?

Dropshipping jest nowoczesnym i coraz popularniejszym modelem logistycznym sprzedaży online, w którym proces wysyłki towaru jest przeniesiony na dostawcę. Oznacza to, że właściciel sklepu internetowego nie posiada fizycznie sprzedawanych produktów, a jedynie zbiera na nie zamówienia, a następnie przekazuje je do wspomnianego dostawcy. Czy dropshipping się opłaca? Tak, ponieważ sprzedawca zarabia na każdej transakcji różnicę między ceną detaliczną i hurtową.

Dropshipping jest chętnie stosowany przez właścicieli mniejszych sklepów internetowych, którzy dopiero rozpoczynają sprzedaż online i nie chcą lub nie mają możliwości zamówienia dużej ilości towaru. Podobnie jest w przypadku dużych, niewymiarowych produktów, których magazynowanie wiąże się z wysokimi kosztami. Dropshipping eliminuje problemy związane z przechowywaniem towaru i niesie za sobą mniejsze ryzyko inwestycyjne.

Platforma e-commerce: co to jest?

Wyjaśniając podstawowe pojęcia związane z handlem elektronicznym, nie można pominąć platformy e-commerce. Co to jest? To po prostu oprogramowanie, dzięki któremu można zbudować sklep internetowy, a następnie zarządzać nim z poziomu panelu administratora – przyjmować zamówienia, dodawać produkty, prowadzić bloga, pomagać klientom na czacie czy zarządzań danymi.

Platformy e-commerce, które są nazywane również systemami e-commerce, dzielą się na cztery typy:

  • dedykowane – bezpieczne i pozwalające na dopasowanie sklepu internetowego do specyfiki biznesu;
  • oparte na licencji – dość rozbudowane i gwarantujące szybkość działania, dobre dla dużych firm;
  • Open-Source – dają możliwość łatwej konfiguracji pod SEO, ich wersja instalacyjna jest bezpłatna, jednak wymaga zakupu hostingu;
  • SaaS (Software as a Service) – dobre na początek, pozwalają szybko wdrożyć sklep, którego jednak nie jesteś właścicielem.

Do najpopularniejszych platform e-commerce zaliczamy: WordPress, PrestaShop, Shoplo, OpenCart, Magento, Shopify, Shoper czy SAP Hybris.