Black Friday, czyli amerykańska “tradycja gorących wyprzedaży” zrzesza w Polsce coraz większe grono entuzjastów zakupów online oraz sezonowych promocji. W tym roku, z powodu panującej pandemii możemy spodziewać się dużo większego ruchu w kanałach online, niż miało to miejsce w ubiegłych latach.

 

Jak kupują i co kupują konsumenci?

W związku ze zbliżającym się świętem zakupowym, w Grupie Domodi postanowiliśmy zbadać opinie naszych użytkowników i dowiedzieć się jakie są ich intencje zakupowe na Black Friday 2020. Z nadesłanych odpowiedzi dowiedzieliśmy się, że aż 47% osób planuje podczas Black Friday większe zakupy niż dotychczas, 43% jeszcze nie wie, co zależne jest od tegorocznej oferty sklepów, a tylko 10% nie planuje większych wydatków tego dnia. 

Ponad połowa respondentów (54%) dotychczas robiła zakupy w Black Friday tylko online, argumentując swój wybór szybkością zakupów, brakiem kolejek i wysokością rabatów. 24% ankietowanych na zeszłorocznych wyprzedażach miksowała zakupy online i offline, poszukując w jednym miejscu inspiracji, a w drugim finalizując transakcję. Blisko 14% użytkowników pozostało wiernym tradycyjnym formom zakupu, udając się fizycznie do sklepu po produkt. Co ciekawe, 25% osób, które deklarowały zakupy stacjonarnie, podczas tegorocznej wyprzedaży będą kupować bezpiecznie, w domowym zaciszu. 

Największą popularnością wśród planowanych zakupów cieszą się artykuły z kategorii odzież i dodatki – aż 75% respondentów będzie polować na modowe okazje w tym roku. Na liście zakupowej pojawiły się również: kosmetyki (23%), artykuły wyposażenia wnętrz (53%), RTV i AGD (37%), biżuteria (27%), elektronika (23%), oraz wydatki na hobby (18%). 

Czy Polacy planują budżet pod Black Week? Prawie 90% osób, które wzięło udział w naszej ankiecie, wie ile przeznaczy na szaleństwo zakupów. 36% nosi się z zamiarem wydatku rzędu 300 – 699 zł, 34% chce przeznaczyć kwotę 50 – 299 zł, a blisko 20%  wyda więcej niż 700 zł. W mniejszości zostali konsumenci, których budżet będzie mocno zależny od asortymentu sklepów i polityki rabatowej.  


Black Friday w czasie pandemii koronawirusa w Polsce

Zaprezentowane dane jasno wskazują, że Black Friday 2020 w głównej mierze odbędzie się online. Świadczą o tym nawyki zakupowe konsumentów, które uległy transformacji w ubiegłych miesiącach. Polacy chętniej korzystają ze zdigitalizowanego świata, co potwierdza raport Gemius ”E-commerce w Polsce”, mamy aż o 11% więcej e-konsumentów, niż miało to miejsce w zeszłym roku. Nie bez znaczenia, w kontekście internetowych zakupów pozostają: bezpieczeństwo, brak kolejek, szybkość dokonywania transakcji, czy możliwość porównywania produktów na wielu platformach jednocześnie.