Informacje skąd przychodzą użytkownicy na twój serwis lub stronę www są bardzo cenne, bo pozwalają zmierzyć efektywność podjętych działań promocyjnych. Ich analiza umożliwia określenie skuteczności działań reklamowych, które prowadzi twoja firma, a także odkrywa niewykorzystany potencjał, w który warto zainwestować. Wszelkie analizy zachowań użytkowników zaczynają się od źródła ruchu. Dowiedz się jak je rozróżnić oraz co je charakteryzuje.

 

Wyróżniamy kilka podstawowych źródeł ruchu na stronie:

  • direct
  • organic
  • social
  • referral
  • paid search
  • sieci reklamowe / afiliacja
  • retargeting
  • email / newsletter

Direct

Czym jest?

Są to bezpośrednie wejścia na stronę, czyli kiedy użytkownik wpisze (lub wklei) cały adres strony w pasku przeglądarki i trafi prosto na nią. Warto także wiedzieć, że najpopularniejsze narzędzie do śledzenia statystyk strony – Google Analytics – jako direct przyporządkowuje także źródła, których nie jest w stanie rozpoznać. Może to być skutek błędów w przekierowaniach, niepoprawnego tagowania linków lub jego braku i wielu innych scenariuszy.

Dlaczego jest ważny?

Wejścia bezpośrednie niejako odzwierciedlają siłę marki. Takie wejścia oznaczają, że użytkownik świadomie wpisał adres twojej strony, aby do niej przejść. Po pierwsze oznacza to, że domena została przez niego zapamiętana (co mówi o rozpoznawalności marki), a po drugie, że dokonał wyboru już na tym etapie – chce trafić prosto do Ciebie i nie błądzi po internecie szukając innych miejsc z ofertą podobną do twojej. Taki klient to skarb i zazwyczaj będzie on najbardziej skłonny do dokonania konwersji w Twoim sklepie.

Jak go zdobyć?

Nie ma niezawodnego sposobu na pozyskanie wejść bezpośrednich. Najlepsze liczby osiągniesz tu jednak inwestując w wizerunek swojej firmy i lojalizując klientów. Ruch direct “ściągany” może być także mediami poza internetem np. przeprowadzając kampanię telewizyjną czy radiową z wyraźnym adresem strony. Musisz dbać o rozpoznawalność i zapamiętywalność twojej marki, a także kojarzyć się klientom z rodzajem produktów jakie oferujesz. W idealnej sytuacji chcesz być ich “top of mind”, czyli pierwszą marką, która przyjdzie im do głowy, kiedy będą chcieli kupić określone rzeczy.

Organic

Czym jest?

Wejścia organiczne, to przekierowania z niepłatnych wyników wyszukiwania. Jak zapewne wiesz – najczęściej używaną w Polsce wyszukiwarką jest Google. Tym niemniej, nie należy marginalizować użytkowników silników takich jak Bing, Yahoo, Yandex, czy DuckDuckGo, gdyż ich skala w odwiedzinach twojego serwisu może sięgnąć nawet kilkunastu procent.

Dlaczego jest ważny?

Użytkownik wchodzący organicznie dokonał świadomego wyboru – kliknął link do twojego sklepu spośród wielu innych zaserwowanych mu przez wyszukiwarkę. Dlatego podobnie jak z ruchu direct – może być użytkownikiem bardzo wartościowym. Zwłaszcza, że część wyszukiwań mogła się odnosić bezpośrednio twojej nazwy – np. użytkownik szukał twojego sklepu, ale nie pamiętał, czy to było .com, czy .pl, czy jeszcze co innego w Twoim adresie… albo po prostu jest leniwy. Wejścia organiczne z fraz dotyczących Twoich produktów – co tu wiele mówić – dają Ci użytkownika zainteresowanego kupnem tego, co oferujesz. Teraz już tylko wystarczy przekonać go do wrzucenia produktów do koszyka!

Jak go zdobyć?

Zainwestuj w dobre SEO. Chcesz pojawiać się na zapytania użytkowników, na które twoje produkty odpowiadają najlepiej. Chcesz, abyś to ty, a nie twoja konkurencja pojawiał się przy wpisaniu nazw marek, które są w prezentowanej ofercie. Chcesz, aby to co pojawia się w wyszukiwarce na twój temat było zgodne z prawdą, zachęcające do odwiedzin, odpowiadające na potrzeby użytkownika i ułatwiające mu podjęcie decyzji.

Social

Czym jest?

Są to odwiedziny spowodowane kliknięciem w link w mediach społecznościowych. Platformy takie jak Facebook, Instagram, Pinterest, LinkedIn, czy YouTube – wszystkie mogą zachęcić użytkowników, by odwiedzić Twoją stronę, jeżeli odpowiednio nimi pokierujemy.

Dlaczego jest ważny?

O roli mediów społecznościowych w dzisiejszym świecie chyba nie trzeba nikogo przekonywać. Z samego Facebooka korzysta na świecie dziennie ponad 1,5 miliarda użytkowników. Firmy także potrafią czerpać ze społeczności wymierne korzyści. Użytkowników na “fejsie” można bardzo dokładnie profilować w poszukiwaniu idealnego odbiorcy swojej oferty. Prowadzenie własnego fanpage pomaga ponadto utrzymać “ludzką” twarz firmy, nawiązywać dialog z użytkownikami, a także pokazywać im wartości jakimi się kierujemy i dzielić z nimi wartościowymi treściami. Użytkownicy skierowani do sklepu z mediów społecznościowych są uświadomieni co do działania firmy, bo mogli w łatwy sposób prześwietlić jej poczynania w sieci. Followersi/obserwatorzy/sukbskrybenci to zazwyczaj klienci lojalni, dlatego nie do przecenienia jest ich wartość.

Jak go zdobyć?

Umiejętnie prowadzić profile na portalach społecznościowych! W takich miejscach równie łatwo co zyskać dobrą opinię można ją stracić. Związek pomiędzy publikowanymi treściami, a ofertą sklepu musi być zrozumiały i autentyczny.

Referral

Czym jest?

Wiele różnych stron może publikować odnośniki do twojego sklepu. Blogerzy, portale, czasopisma internetowe, fora, opiniotwórcy, agregaty… Ruch do twojej witryny z innej strony to właśnie referral.

Dlaczego jest ważny?

Taki ruch oznacza, że o nas się mówi. Czy jest to naturalne, czy wynikające z płatnej współpracy – jest dostrzegane przez użytkowników szerzej i w pożądanych kontekstach. Dobrze być tam, gdzie ktoś szuka opinii czy rady na temat w jakim możemy pomóc. Świetnie, gdy mówi się o naszych produktach i linkuje do nich z miejsc, gdzie ludzie wchodzą z pełnym zaufaniem. Poczytni twórcy, wpływowi redaktorzy, wiarygodni influencerzy – gdy nas polecają, zyskuje nasza marka. Przejścia od nich to może być tylko początek (więcej o tym w artykule o przenikaniu się ścieżek ruchu), ale wiemy na pewno, że użytkownicy pojawiają się u nas na stronie z przekonaniem, że jesteśmy odpowiedzią na ich potrzeby. Stąd do konwersji droga już krótka. Ruch z Domodi, Allani czy Homebooka, to także dla twojego sklepu ruch referral. Przekonaj się, jaką wartość niosą użytkownicy, którzy spośród wielu wyświetlanych u nas ofert – wybrali właśnie twoją.

Jak go zdobyć?

Nawiązywać współprace z tymi, z którymi współdzielimy grupę docelową. Bartery, sponsoringi, marketing szeptany, publikowanie artykułów, partnerstwa, obecność na listingach Grupy Domodi. To możliwość bycia tam, gdzie są Twoi potencjalni klienci.

Paid Search

Czym jest?

To nic innego, jak płatne wyniki wyszukiwania.

Dlaczego jest ważny?

Tak jak w przypadku organicznych wyników wyszukiwania – pojawiamy się wszędzie tam, gdzie ktoś szuka tego co mamy w ofercie. Dzięki tej płatnej opcji możemy jednak pojawić się z większą pewnością, szybciej aniżeli zbuduje się pozycja strony, wyżej niż wyniki naturalne, no i mieć większą sterowność nad tym co się tam pojawia. Ruch z wyników płatnych jest tak samo wartościowy jak z organicznych, jeżeli odpowiednio spełniamy potrzeby użytkownika, które wyraził w zapytaniu.

Jak go zdobyć?

Korzystając z platformy Adwords samemu lub z pomocą specjalizującą się w tym agencji. Należy starannie dobrać frazy i na bieżąco monitorować ich efektywność w pozyskiwaniu klientów. W Google budżet łatwo przepalić, jeżeli nie wydaje się go mądrze, ze zrozumieniem wpływu poszczególnych zapytań na twój biznes.

Sieci Reklamowe/ Afiliacja

Czym jest?

Pod tym hasłem zawarłem wszelkie reklamy displayowe, czyli bannery reklamowe, które promują sklep w sieci. Możliwości jest wiele – od sieci reklamowej Google, przez wyspecjalizowane sieci afiliacyjne, zrzeszające portale internetowe z powierzchnią reklamową, po samodzielną rozbudowę bazy stron, na których pokazujemy ofertę.

Dlaczego jest ważny?

Dzięki sieciom reklamowym możemy zarówno uzyskać szeroki zasięg, jak i szczegółowo sprofilować konteksty w jakich pojawia się reklama, czy nawet wybrać profil behawioralny pożądanych odbiorców – wszystko w zależności od potrzeb. Jest to więc świetny sposób zarówno, aby zwiększyć skalę biznesu i zapoznać nowe osoby z twoją firmą, jak i trafić precyzyjnie do osób na jakich Ci zależy.

Jak go zdobyć?

Emitując reklamy bannerowe w sieci. Można do tego celu skorzystać z Google Display Network, skontaktować się z sieciami afiliacyjnymi lub horyzontalnymi, albo zgłosić się do agencji lub domu mediowego, który dobierze platformy i wynegocjuje warunki za nas. Należy przy tym pamiętać o dopasowaniu miejsc i/lub użytkowników docelowych do twojego celu – czy ma być to szeroko zakrojona kampania uświadamiająca, czy wąsko sprofilowana oferta dla osób zainteresowanych konkretnymi tematami.

Retargeting

Czym jest?

Pod tym pojęciem kryje się ruch użytkowników powracających, których zachęciliśmy odpowiednią reklamą do ponownego odwiedzenia sklepu.

Dlaczego jest ważny?

Wiele jest scenariuszy, w których chcemy, aby użytkownicy powrócili do strony. Włożyli coś do koszyka, ale nie dokonali zakupu? Kupili coś i mogą być potencjalnie zainteresowani innym produktem? Kupili coś co wystarczy tylko na jakiś czas i wiemy, że wrócą po więcej? Szukali czegoś, ale nie dość długo by to kupić? Przeceniliśmy produkt, który oglądali i nie zdecydowali się nabyć? Wszystko to są znakomite okazje, aby powrócić do użytkownika ze skrojonym pod niego komunikatem reklamowym. Tak “odzyskani” użytkownicy konwertują lepiej, aniżeli ci namawiani do zakupu “zwykłą” reklamą. Znają już sklep, być może nawet już w nim kupowali, a oferta jest do nich dopasowana, dlatego szansa na kolejną konwersję jest większa.

Jak go zdobyć?

Realizować retargeting można na wiele sposobów i w wielu róznych mediach. To źródło przenika się niejako ze wszystkimi pozostałymi. Możemy zarówno trafiać do odwiedzających reklamą bannerową na innych stronach, płatnymi postami w mediach społecznościowych, jak i wynikami wyszukiwania i mailem. Istnieją także firmy i sieci reklamowe wyspecjalizowane w dobieraniu idealnych produktów dla odwiedzających nas użytkowników i pokazywaniu im ich za pomocą reklam w internecie.

Email/ Newsletter

Czym jest?

Tego źródła raczej nie trzeba nikomu przedstawiać. Jeżeli wysyłasz newsletter bądź maile reklamowe – to właśnie przekliki z poczty wpadną do tej kategorii.

Dlaczego jest ważny?

Wejście z maila oznacza, że nie dość, że użytkownik otworzył wiadomość, to jeszcze na tyle go zachęciła, że przeklikał się przez link w niej zawarty. Mówi to nam o tym, że ta osoba uznała za interesujące to, co chcemy jej zaproponować. Jeżeli jest to nasza własna baza mailingowa – mamy także pewność, że użytkownik świadomie chce otrzymywać oferty, więc jest potencjalnym klientem, a być może i wielokrotnie już kupującym.

Jak go zdobyć?

Własną bazę można zbudować poprzez zachęcanie do zapisania się, oferując bonusy i korzyści w zamian za zostawienie maila. Oprócz tego, korespondencję reklamową można rozsyłać także w porozumieniu z innymi podmiotami oferującymi taką formę reklamy. Mniejszą skuteczność niż własny newsletter na pewno zrekompensują większą skalą lub możliwością profilowania użytkowników.

Jak widzisz – wszystkie źródła ruchu są wartościowe na swój sposób. Siła każdego z nich mówi coś o Twoim biznesie. Czy to jednak oznacza, że należy inwestować we wszystkie? Jeżeli tak, to od których zacząć? Jeżeli nie, to jak wybrać te wartościowe? Odpowiedzi na te pytania poznasz w kolejnych artykułach!