Jak tworzyć dobre opisy produktów? Cz. 1

Jak tworzyć dobre opisy produktów? Cz. 1

Jeśli zarządzasz serwisem e-commerce, Twoją największą wartością jest klient. Jego przyciągnięcie i zachęcenie do zakupu jest zależne w dużej mierze od contentu, jaki znajduje się na stronie Twojego sklepu internetowego. Sprawdź, dlaczego opisy produktów są tak istotne i jak powinno się je tworzyć.

Dlaczego warto tworzyć unikalne opisy produktów?

Głównym celem opisów produktów jest sprzedaż. Jeśli content umieszczony na podstronie produktu jest wartościowy i odpowiednio zoptymalizowany pod kątem wyszukiwarek, potencjalny klient łatwiej znajdzie to, czego szuka, i poczuje się przekonany do dokonania zakupu właśnie w Twoim sklepie. Dlatego, tworząc opis produktu, należy brać pod uwagę zarówno użytkownika, jak i Googlebota, czyli robota, który pobiera niezliczone ilości stron i dodaje je do indeksu Google’a.

Musisz pamiętać o tym, by – po pierwsze – dobrze poznać swoją grupę docelową i wiedzieć, jak w możliwie najprzystępniejszy sposób przedstawić jej produkt, a po drugie – umieszczać w swoim serwisie e-commerce content, który jest unikalny. Kopiowanie opisów produktów ze stron producentów czy umieszczanie zdublowanej treści dla artykułów różniących się jedynie kolorem czy rozmiarem to jeden z największych błędów, ponieważ robot indeksujący sieć uzna taką treść za spam, a co za tym idzie – znajdzie się ona daleko w wynikach wyszukiwania. Dbaj więc o unikalność treści, unikaj powtórzeń, a nawet tych samych konstrukcji zdań.

Jakie informacje powinny znaleźć się w opisie produktu?

Dobry opis produktu powinien być stworzony zgodnie z zasadami SEO (o czym przeczytasz więcej w drugiej części artykułu) i odpowiadać na wszystkie możliwe pytania użytkownika. Treść, która znajduje się na podstronie z danym produktem, powinna być na tyle konkretna i wyczerpująca, aby odwiedzający Twój serwis e-commerce klient czuł się tak jak po rozmowie ze sprzedawcą w stacjonarnym sklepie.

W dobrym opisie nie może więc zabraknąć informacji o najważniejszych cechach produktu, jego wykonaniu, użytkowaniu i przeznaczeniu. Warto dokładnie wskazać, w jakich sytuacjach dany artykuł się sprawdzi i dla kogo będzie optymalnym wyborem. Jeśli dodatkowo umieścisz informację o tym, jak prawidłowo stosować produkt, będzie to przydatna wartość dodana dla usera.

Budowa dobrego opisu produktu – co powinien zawierać?

Biorąc pod uwagę aspekty ważne dla Googlebota oraz zasady user experience, w dobrym opisie produktu powinny znaleźć się elementy, takie jak:

  • H1 – czyli tytuł, który powinien zawierać nazwę produktu i wyróżniającą go cechę, taką jak rozmiar, kolor, krój czy przeznaczenie. Tego rodzaju tytuł nie powinien być zbyt długi. Szczegółowe informacje dotyczące produktu należy zawrzeć we właściwej części opisu.

  • H2 – czyli śródtytuły, które dzielą opis na poszczególne sekcje – dzięki nim użytkownik może łatwo przeskanować treść i szybko znaleźć informacje, które go najbardziej interesują. Stosowanie śródtytułów jest polecane szczególnie przy dłuższych opisach.

  • Opis właściwy – treść przedstawiająca cechy charakterystyczne danego produktu i wynikające z tych cech korzyści dla potencjalnego klienta. W tej części opisu warto pominąć wartości czysto techniczne i przedstawić je w osobnej sekcji. Dobrą praktyką jest też osobne wypunktowanie największych zalet produktu, tuż pod opisem właściwym lub obok niego.

  • Opis techniczny – treść zawierająca wszystkie parametry techniczne, takie jak: wysokość, szerokość, grubość, waga czy skład. Najlepiej, jeśli tego rodzaju sekcja jest przedstawiona na stronie w formie listingu. Opcjonalnie opis techniczny może uzupełniać też informacja dotycząca tego, co klient znajdzie w komplecie, jeśli zdecyduje się na zakup.

  • Zdjęcia – to nieodzowny element każdego opisu. Bardzo często na jego podstawie klient podejmuje ostateczną decyzję o zakupie, dlatego warto przedstawiać mu produkt z każdej perspektywy i jeśli to możliwe – dbać o to, by mógł zobaczyć go tak, jakby był już w jego posiadaniu. Stąd dobrą praktyką jest prezentowanie ubrań przez modeli czy przedstawianie wyposażenia domu w gotowych wnętrzach. Jednocześnie warto pamiętać o opisywaniu zdjęć za pomocą tzw. altów, które nie są widoczne dla użytkownika, a jedynie dla Googlebota. Opisy zdjęć twórz zawsze bez dużych liter i kropek.

  • Wartości dodane – mile widziane przez użytkownika będą na pewno także wszelkie elementy uzupełniające, takie jak recenzje z prasy branżowej, rekomendacje blogerów czy wideoporadniki. Dzięki nim Twój serwis e-commerce będzie jeszcze atrakcyjniejszy dla potencjalnego klienta i pomoże mu podjąć decyzję o zakupie.

Aby ułatwić sobie pracę i ujednolicić prezentację produktów, warto trzymać się schematów dla poszczególnych kategorii produktowych. Schematy opisów sprawiają, że użytkownik odwiedzający stronę ma poczucie profesjonalnej obsługi, a co za tym idzie – ma chęć budowania trwałej relacji z serwisem i może na nim częściej szukać produktów, nawet jeśli niektóre z nich znajdzie wcześniej w innym sklepie internetowym.

Efektywna sekcja produktowa – co z językiem i SEO?

Opisane w tym artykule kwestie to oczywiście tylko część aspektów, na które należy zwrócić uwagę, budując silną sekcję produktową w serwisie e-commerce. Opis, który jest efektywny, a więc jest dobrze odbierany przez użytkownika i – co najważniejsze – sprzedaje, musi być odpowiednio napisany. Jak to zrobić? Dowiesz się w drugiej odsłonie artykułu.