Jak i dlaczego warto robić transmisję live na Facebook'u?

Jak i dlaczego warto robić transmisję live na Facebook'u?

Zależy Ci na budowaniu zaufania do swojej firmy, nawiązaniu kontaktu z odbiorcami oraz pokazaniu im, jaka naprawdę jest Twoja marka i produkt? Dodatkowo chcesz potwierdzić jej wiarygodność, a także w innowacyjny sposób zwiększyć tożsamość marki i sprzedaż - koniecznie wypróbuj transmisje live na Facebooku! Live’y mają potencjał, który zdecydowanie warto wykorzystać do promocji swoich działań w sieci.

Live’y na Facebook’u pojawiły się w 2016 roku i są dostępne dla wszystkich użytkowników korzystających z tego portalu. Treści video przyciągają i angażują odbiorców na dłużej niż grafika, zdjęcie czy tekst. Dzięki video możesz przekazać duże ilości informacji na temat swojego produktu w krótkim czasie, nawiązując przy tym bezpośredni kontakt z użytkownikiem. W ten sposób zaadresujesz jego potrzebę bliższej interakcji, którą widać w napływających zapytaniach dotyczących produktów, ceny, wymiarów lub materiału. Możesz pokazać produkt na żywo, z bliska, tak, by jego faktura była widoczna w kadrze. Zaprezentować go bez retuszu, bez filtrów i opowiedzieć o nim bazując na swoich doświadczeniach, a także zaprezentować go na modelce, co świetnie sprawdza się w relacjach fashion.

Dodatkowo dzięki formatowi live możesz:

  • zwiększyć zasięg organiczny,
  • dotrzeć do nowych użytkowników,
  • budować wizerunek i świadomość marki,
  • zwiększyć konwersję,
  • nawiązać relację z odbiorcami,
  • zwiększyć sprzedaż,
  • zwiększyć widoczności marki w sieci,
  • zwiększyć szansę na bycie zapamiętanym,
  • skutecznie oddziaływać na emocje użytkowników.

Jak przygotować się do nagrania live?

Na początku wystarczy telefon z dobrym aparatem. W miarę ciche pomieszczenie, najlepiej z dopływem dziennego światła, dobre WIFI lub internet w telefonie (im lepszy internet tym lepsza jakość live - zwróć uwagę na upload, czyli prędkość za pomocą, której jesteśmy w stanie przesłać dane dalej) oraz statyw. Warto również zadbać o dodatkowe doświetlenie (np.: 2 lampy typu softbox lub parasol), a także zewnętrzny mikrofon. No i oczywiście osobę, która stanie przed kamerą i sprzeda produkt! Charyzmatyczną i z poczuciem humoru. Następny krok to opracowanie scenariusza live’a, wybór produktów i aranżacja pomieszczenia. Pamiętaj, że jasne tło wygląda lepiej, szczególnie kiedy większość odbiorców ogląda relację na mobile’u. Warto przeprowadzić wcześniej live próbny na prywatnym profilu lub testowym fanpage’u. Dzięki temu zapoznasz się z opcjami, jakie daje nam Facebook, czyli min. opis live’a oraz filtry, ale także zobaczysz jak wygląda kadr i czy nie ma problemów z dźwiękiem. W ten sposób będziesz w stanie ocenić, ile czasu zajmie Ci przekazanie zaplanowanego komunikatu. Podczas nagrania warto mieć dodatkową osobę do moderacji napływających komentarzy od oglądających, które wyświetlają się pod video. Będzie ona wsparciem dla prowadzącej transmisję i odciąży ją, w kryzysowych sytuacjach, lub po prostu, kiedy pojawi się za dużo zapytań.

WSKAZÓWKI

  • Podczas trwania live’a linki umieszczone w komentarzach są nieklikalne z poziomu telefonu. Warto więc umieścić najważniejsze linki w opisie posta z nagraniem. Dodaj do niego odpowiedni UTM, aby sprawdzić później, ile zarobił :)

  • Kadr, który widzą inni na desktopie jest nieco szerszy od tego, który my widzimy na swoim telefonie, którym kręcimy live - warto to wziąć pod uwagę przy aranżacji.

  • Twoja transmisja live u użytkowników może wyświetlać się z kilkunastosekundowym opóźnieniem.

Najlepsza godzina publikacji live

Godzina transmisji video zależna jest od wielu czynników np. pogody, grupy docelowej lub dnia tygodnia. Nie ma jednej stałej zasady na najlepszą godzinę startu live'a. Nie zniechęcaj się, kiedy zasięg czy liczba obserwatorów jest dla Ciebie niesatysfakcjonująca. Początki zawsze są trudne, dlatego należy testować, testować i jeszcze raz testować :) Przydatnym narzędziem do mierzenia efektów i znalezienia odpowiedzi na pytania są statystyki video na Facebook’u, gdzie znajdziemy m.in:

  • zasięg,
  • liczbę unikatowych odbiorców,
  • wyświetlenia 3 sek video,
  • średni czas oglądania live,
  • procent zaangażowanych widzów,
  • interakcje,
  • i wiele więcej.

Długość transmisji live na Facebooku

Tak jak w przypadku najlepszej godziny, tak w przypadku długości trwania live'a - nie ma na to złotej zasady. Wszystko zależy od contentu, tematu, osoby prezentującej, od Twoich odbiorców oraz poziomu zaangażowania widzów. Na początku należy zyskać ich uwagę. Można to zrobić poprzez ogłoszenie konkursu, czy zdradzenie, że podczas live udostępnisz super kod rabatowy dla oglądających. Warto wprowadzać w czasie live'a różne przerywniki, np: przypomnienie zasad konkursowych, czy udzielić odpowiedzi na pytania, które pojawiają się w komentarzach do live'a, aby nie znudzić odbiorców i nie stracić ich zaangażowania i uwagi. Zachęcaj również do zadawania pytań w komenarzach informując przy tym, że od razu na nie odpowiesz. Warto pamiętać również o nowych oglądających, którzy zaczynają oglądać relację w trakcie jej trwania.

Pamiętaj, aby podczas przywitania krótko streścić temat live’a. Powiedz, z jakiej okazji jest nagrywany oraz wymień korzyści dla oglądających (bonusy, kody rabatowe, itp.). Jeśli zauważysz, że dużo nowych osób zaczęło oglądać Twój live, warto powtórzyć powyższe praktyki. Sprawdź co działa na Twoim profilu. Testuj i rób live’y! Z czasem dojdziesz do tego, co dla Ciebie i Twojej marki jest najlepsze :)

WSKAZÓWKI

  • Podczas trwania live warto udostępnić go w grupach tematycznych oraz innych profilach z odpowiednią grupą docelową, a także na Instagram.

  • Dodatkowo, aby podbić zasięg nagrania i zachęcić użytkowników do oglądania, do samego końca zrób konkurs, którego rozwiązanie ogłoszone zostanie na końcu transmisji. Możesz też dodać atrakcyjny kod rabatowy tylko dla oglądających.

  • Można również promować live poprzez posty na Facebook’u i Instagramie. Warto także na kilka godzin przed rozpoczęciem transmisji wrzucić zapowiedź w relację Facebook’a.

  • Jeśli masz taką możliwość, warto embedować live na własnej stronie www, np. w jednym z artykułów czy wpisów. Zobacz przykład.

Dzięki wtyczce do Google Analytics możesz sprawdzić ile dany live zarobił ze sprzedaży produktów, do których linkowałeś podczas relacji. Nawet po zakończeniu transmisji nagrane video “żyje” i pracuje na Facebook’u kilka dni, zbierając kolejne odsłony, podbijając zasięg oraz widoczność naszego fanpage'a na tablicy użytkowników.

Dla bardziej zaawansowanych polecam nagrywanie przez OBS - darmowy program do streamingu, który daje wiele możliwości profesjonalizacji transmisji. W tym artykule skupiłam się na najprostszej formie nagrywania live'ów, przy relatywnie niskich kosztach, za pomocą smartfona, która jest super opcją dla każdego, kto zaczyna swoją przygodę z nagrywaniem relacji.

Transmisja na żywo to darmowe rozwiązanie, któremu zdecydowanie warto dać szansę! Promuj się, reklamuj, buduj zaangażowanie, zasięg i sprzedawaj! Live’y skracają dystans między Tobą, Twoją marką, a odbiorcami i klientami. I oczywiście nie zapominaj o testowaniu!