E-commerce w czasie koronawirusa - o czym należy pamiętać?

E-commerce w czasie koronawirusa - o czym należy pamiętać?

Obecna sytuacja związana z pandemią koronawirusa jest prawdziwą próbą dla małych i dużych sklepów. Zamknięcie oddziałów stacjonarnych oraz ogólna izolacja sprawiają, że branże zarówno fashion, jak i home zaczynają odnotowywać coraz większe spadki.

Gdy większość ludzi unika kontaktu z tłumem oraz w dużej części pracuje zdalnie, alternatywą stają się zakupy online, które minimalizują ryzyko zarażenia. Jest to więc odpowiedni moment, by położyć nacisk na e-commerce oraz skupić większość swoich działań właśnie w tym sektorze. Choć jest to obszar, w którym wiele sklepów już od dawna funkcjonuje, to teraz muszą przygotować się na nowe wyzwania, by zakupy internetowe były jeszcze łatwiejsze.

Zachęć użytkowników do zakupów

Warto zastanowić się nad tym, jak stworzyć przestrzeń bardziej przyjazną konsumentom. To, na czym zależy teraz użytkownikom to sprawne zakupy online - dołóżmy więc wszelkich starań, by takie one były. Może warto zastanowić się nad udogodnieniami, jak na przykład darmowa dostawa i darmowy zwrot. Możliwość zamówienia czegoś bez dodatkowej opłaty jest często istotnym czynnikiem, który skłania konsumenta do zakupu. Z uwagi na fakt, że w obecnej chwili komunikacja jest utrudniona, warto zastanowić się nad wydłużeniem czasu zwrotu zakupionych towarów. Wszelkie działania mające usprawnić zamawianie towarów online, będą dodatkowym atutem dla kupującego oraz czynnikiem wpływającym na jego finalną decyzję zakupową. Jeśli to tylko możliwe, warto dać klientowi możliwość sprawdzenia dostępności produktu, przekazać informacje o rzeczywistym czasie dostawy oraz przedstawić wszelkie szczegóły związane z wysyłką, jak na przykład to, czy produkt wędruje z Polski czy też z innego kraju.

W czasie, gdy unikamy kontaktu z innymi, zadbajmy o to, by kupujący miał więcej możliwości podczas wyboru rodzaju przesyłki. W obecnej sytuacji szczególnie rekomendowane jest korzystanie z paczkomatów, które dają nam możliwość niemal bezdotykowego odbioru zamówionej paczki z wykorzystaniem mobilnej aplikacji. W miarę możliwość starajmy się zalecać właśnie taki sposób odbioru zamówień, a jeśli to niemożliwe, to przynajmniej edukujmy swoich klientów o sposobach bezpiecznego odbioru przesyłki. Tutaj oczywiście warto wspomnieć o opłaceniu jej z góry tak, by kurier praktycznie nie musiał kontaktować się z odbiorcą lub o wyborze płatności kartą zamiast gotówki.

Co w przypadku utrudnień?

Musimy niestety zdawać sobie sprawę z tego, że nasz biznes może napotkać pewne problemy - przygotujmy na to również nasz sklep oraz użytkowników. Przede wszystkim informujmy ich na bieżąco, czy wszystko idzie zgodnie z planem, a jeśli coś jest nie tak, od razu to komunikujmy. W okresie, gdy część pracowników lub nawet wszyscy pracują zdalnie, zadbajmy o to, aby komunikacja z klientami przebiegała sprawnie.

Zadbaj o ofertę produktową

To również dobry moment, by jeszcze lepiej przyjrzeć się, jak wygląda nasza oferta - czy produkty opisane są w zrozumiały sposób, czy zdjęcia oddają realny wygląd towaru oraz, czy podane wymiary są prawidłowe. W ten sposób unikniemy dużej ilości zwrotów, a klienci będą zadowoleni i chętnie wrócą do sklepu. Warto również zadbać o to, by dane magazynowe były aktualne, a wszystkie produkty były na stanie.

Należy także zastanowić się nad doborem odpowiedniego asortymentu. W branży home radzimy skupić się na takich produktach, jak meble i akcesoria biurowe. W trakcie pracy zdalnej użytkownicy mogą poszukiwać artykułów, które pomogą im zorganizować swoje domowe biuro. Czas spędzony w częściowej izolacji sprzyja również przygotowaniom do sezonu wiosennego. Warto więc wyeksponować swoją **ofertę ogrodową. **

Jeśli chodzi o kategorię fashion dużą popularnością będą cieszyły się ubrania sportowe, jak na przykład dresy czy bluzy, które przydadzą się szczególnie teraz, podczas długich dni spędzonych w domu. To również odpowiedni moment na przeprowadzenie akcji specjalnych, które mogą dodatkowo zachęcić użytkowników do zakupów online. Niektórzy już rozpoczęli wyprzedaże.

Sytuacja w e-commerce

Wiele sklepów już teraz systematycznie zwiększa swoją skalę w e-commerce. Choć wśród Polaków skłonność do wydawania pieniędzy na produkty inne niż artykuły pierwszej potrzeby jest aktualnie dużo mniejsza, to inwestowanie w zakup ruchu jest i tak najbardziej racjonalnym sposobem radzenia sobie w trudnym okresie - niższej konwersyjności w kategoriach home i fashion. Jeśli sytuacja się nie zmieni, a sklepy wciąż pozostaną zamknięte, część sprzedaży przeniesie się do sfery online. Warto więc już teraz podejmować decyzje marketingowe, bo ewentualne dalsze ograniczenia mogą sprawić, że sentyment zakupowy w przyszłości osłabnie. Należy więc korzystać z transakcyjności i popytu, które wciąż są na rynku. Nie jest to czas szukania wysokich marż - o nie będzie teraz trudno, ale na pewno działania performance marketingowe pomogą zabezpieczyć płynność finansową i utrzymać sprzedaż

Nasze zalecenia budżetów marketingowych:

"Staramy się wspomóc naszych partnerów w tym wyjątkowym czasie. Polacy zostają dziś w domach, w galeriach handlowych otwarte są wyłącznie sklepy spożywcze i apteki. Wielu naszych klientów wobec takich okoliczności zastanawia się, jak zmodyfikować swój plan marketingowy. W tym okresie zachęcam do jeszcze mocniejszej inwestycji w kanały performance marketingowe. Jesteśmy przekonani, że w najbliższych dniach będziemy obserwowali wzmożone przenoszenie się popytu w branży fashion i home z offline do online. Polacy coraz bardziej oswajają się z nową rzeczywistością i nie są już skupieni wyłącznie na zakupach spożywczych i artykułach pierwszej potrzeby. Sentyment zakupowy Polaków możemy i powinniśmy wspólnie stymulować poprzez zachęty cenowe, klarowne informacje dotyczące czasu dostawy, wydłużanie okresów zwrotu czy informacje o bezpiecznych metodach odebrania towaru. Dzięki aktywności marketingowej, sprawnej komunikacji i dobrym zarządzaniu asortymentem, będziemy w stanie ochronić nasze branże przed negatywnym wpływem koronawirusowej epidemii" - prezes zarządu Adam Plona.

Sytuacja w kraju i na świecie zmienia się bardzo dynamicznie, zatem trudno zakładać, jak długo potrwa stan wzmożonej ochrony, a co za tym idzie decyzja o zamknięciu sklepów i rekomendacje pozostania w domu. W czasie, gdy sentyment konsumencki mocno wygasa, ważne, by nie przegapić momentu przeniesienia się z asortymentem do sfery online. To odpowiedni czas, by pozyskać nowych użytkowników.

Wesprzemy Cię!

Zarówno w obszarze fashion, jak i home dołożymy wszelkich starań, by wesprzeć naszych partnerów. Postaramy się być jeszcze bliżej nich, a także aktywnie uczestniczyć w ich działaniach online. Na bieżąco monitorujemy aktualną sytuację i aktualizujemy dane dotyczące rynku, trendów sprzedażowych oraz zachowań konsumentów, dzięki czemu możemy dostosowywać nasze działania odpowiednio do sytuacji. Nasi opiekunowie i analitycy sklepów z chęcią wesprą je w decyzjach marketingowych, odpowiedzą na trudne pytania oraz opowiedzą o aktualnej sytuacji na rynku.